Najlepszy rebranding roku

150x110

Znak Grupy ENERGA najbardziej udaną zmianą logotypu w Polsce. Miesięcznik „Press” opublikował ranking najlepszych rebrandingów polskich marek.

Ranking powstał na podstawie ocen przedstawicieli 10 agencji brand designu. Na liście TOP 10 za ENERGĄ znalazły się takie marki, jak: Reserved, Polpharma, Hoop Cola, Grupa Żywiec, Klif, Plus, Allegro, Atlantic, Zielona Budka. 

Jurorzy ocenili  znak ENERGA jako czysty, lekki, nowoczesny. Zwrócili również uwagę, iż jego wprowadzenie było znakomitym pomysłem na poinformowanie o nowych formach działalności firmy i inwestycjach wynikających z ogłoszonej w tym samym czasie strategii rozwoju Grupy na lata 2009-2015. Rebranding był też formą zakomunikowania o zerwaniu z dotychczasowym wizerunkiem firm energetycznych.  

Nowy znak był ważnym dla otoczenia sygnałem, że realizacji strategii towarzyszyć będzie  nowa jakość w komunikacji z naszymi klientami, kontrahentami i pracownikami. To nie była jedynie zmiana logotypu, lecz przyjęcie jako obowiązujących w organizacji korporacyjnej nowych wartości. Chcieliśmy, aby marka ENERGA  odzwierciedlała także  nasze aspiracje, w tym m.in. innowacyjny charakter działań – mówi Ireneusz Kulka, dyrektor Centrum Marketingu i Komunikacji w Grupie ENERGA.

ENERGA powołała do życia wspólną markę na przełomie 2008 i 2009 r. Poza wyrazem nowych wartości, rebranding miał też wymiar praktyczny - ujednolicił wizerunek kilkudziesięciu spółek należących do Grupy, co pozwoliło wprowadzić jednakowe zasady komunikacji korporacyjnej, a tym samym zracjonalizować wydatki na marketing i sponsoring.

Dynamiczne „e”

Proces rebrandingu prowadzony był przez zespół składający się z przedstawicieli kluczowych spółek Grupy ENERGA. Spośród prawie 50 projektów nadesłanych przez 10 agencji kreatywnych zaproszonych do konkursu,  najlepsza okazała się propozycja agencji Dragon Rouge, której ENERGA ostatecznie powierzyła kreację nowej marki.

Głównym elementem graficznego nowego znaku Grupy stało się dynamiczne „e” symbolizujące: ENERGĘ, energię, ekologię, edukację, efektywność, emocje.

- Projektowanie nowego znaku zaczęliśmy od obserwacji otaczającego nas świata. Szukaliśmy elementów, które zobrazują wartości, z którymi marka się identyfikuje.  Dynamiczne „e” odwołuje się do ruchu wirowego Ziemi i czerpania energii ze środowiska naturalnego. Postanowiliśmy ten wszystkim znany fakt „ubrać” i zilustrować. Nowy znak ENERGA utożsamia dynamiczny ruch i wirującą energię, która swym ruchem porywa do działania – mówi Paweł Górka, dyrektor artystyczny Dragon Rouge.

Logo przykuwa uwagę kształtem oraz nieszablonową kolorystyką. Syntetyczna zieleń odnosi się do ekologii i symbolizuje zaangażowanie Grupy ENERGA w innowacyjne działania proekologiczne. Bordowe tło symbolizuje świat korporacji: solidną, poważną, godną zaufania firmę.

Kreacja znaku to jednak nie wszystko, trzeba było również stworzyć kompleksowy system identyfikacji wizualnej marki i wdrożyć go w kilkudziesięciu spółkach Grupy. Praca nad procesem rebrandingu trwała kilka miesięcy, zaangażowany w nią był cały zespół odpowiedzialny za marketing i komunikację w Grupie - podkreśla Maciej Ruwiński z Centrum Marketingu i Komunikacji ENERGA SA.  

Dzisiaj marka ENERGA to nie tylko znak rozpoznawczy grupy kapitałowej. Dzięki zaprojektowaniu i wdrożeniu architektury marki, godło z dynamicznym „e” jest już symbolem kilkudziesięciu spółek, dzięki czemu mogą one budować swoją rozpoznawalność i przewagę konkurencyjną, korzystać z korporacyjnych działań wizerunkowych i reklamowych. Marka wspiera także realizowane w Grupie projekty i programy, zarówno biznesowe, jak i z dziedziny społecznej odpowiedzialności biznesu, czy sponsoringu. Na jej bazie  budowane są submarki. Tylko w tym roku Grupa powołała do życia dwie z nich: smart eco i smart grid. Oba znaki zbudowane z dedykowanego ENERDZE fontu nawiązują do marki korporacyjnej, ale jednocześnie w sposób uniwersalny komunikują filozofię nowoczesnej, innowacyjnej energetyki.

Sposób wdrożenia przez ENERGĘ  kompleksowych zasad kreujących silną markę zostało już docenione przez Business Centre Club, które między innymi za to działanie przyznało Grupie tytuł Lidera Polskiego Biznesu.